Wednesday, August 4, 2010

* after a while..

adik adik sayang



okay.kawan2, entry ni sangat panjang.seriusly...


kawan2, maybe i should officially announce, hmm...at last...that i'm going to United States -specifically Minneapolis, to further my Masters.


insyaAllah going to do my Masters in Nutrition and Coordinated program in Dietetics. through coursework & thesis, then amik exam to be a Registered Dietitian.


nama univ leen : University of Minnesota. my first choice di US.

Advisor leen Dr Susie Nanney. hmm..sgt hapy dapat Dr ni, sbb dia punya bidang Community Health & Nutrition, under Family Disparities. Alhamdulillah.memang sesuatu yg leen minat. moga2 dpat sambung PhD ngan dia.

tu diaaaa, pi pun belum dah berangan hahaa


ha minneapolis ni dekat2 chicago la kalu xsilap leen. ni tempat yg plg sejuk di US. terkenal sbb suhu sejuk, salji tebal dengar2nya.takpala...entam saja.


ok..leen duduk umah sewa ngn student mlsia..walking distance ja ngn univ. taktaula lagu mana rupanya, again belasah ajalaaaa..



flight leen amek Delta Airlines, from penang to s'pore 19hb malam, then 20hb pagi s'pore to tokyo, then to los angeles, then baru ke Minnesota.ha mmg jauh sgt kot. 31jam keseluruhan.hentam aja.sebab ni flight yg plg murah HAHAHA


tolong doakan leen ya..


ok itu aja details psal my new journey ni..huhu...


sbenarnya rasa lega n bersyukur..punya lama tggu nk sambung study.mungkkin 1 tahun cm xlama, tp proses tu penat.yg penat nk tggu scholarship.or at least loan kan...penat berharap, penat menunggu, penat kecewa n mengecewakan..and penat cucuk duit kt ATM.apa photostat transkrip sijil application form pi wat certification segala, semua duit.and call email uni sana sini..hmmm...boleh kata semua univ yg ada masters dietetics ni leen apply kot.percaya x? hehe


first, apply univ of Otago ( NZ ) - dapat tp declined lah , xsempat nk jual pasir nk bayaq feess haha


then,Aussie - sebut aja: Sydney, Newcastle, Canberra, Edith Cowan, Flinders, semua apply. and alhamdulillah dapat. cumanya, mmg xda rezeki nkp - xda sponsorship.even M**A nk dijadikan cerita xda duit la pulakkk masa tu......pegi interview dpt bnda lain lak..hehe,.tp mmg leen degil.kan.ketegaq.tolak segala offer selain wat master dietetics, ni smbung research ka, jdi lecturer ka, semua tolak, bukan tolak sbb pa..leen xkn brani buat sesuatu yg leen tak yakin leen akn suka.I've experienced it.and it was the best teacher of all..so takmau dah jadi dua kali...=)


then Uk - you name it. King's College London gempak itu, Queen margaret univ, Aberdeen, Glasgow, leen dapat awai lagi, masa after grad lagi some of it, tp leen defer defer defer, sbb mmg xda loan/scholar..oh canada pun leen ada apply tau.heeeee


so leen sabar. teriak. sabar. teriak.haha.


then..leen pi UK, keja cleaner kt Cardiff hehe, jga baby akak, n sambil2 ambik ilham. haha. and eh eh belum putus asa ( mmg ketegaq i tell you ) - apply US lak. US byk employment while study + tuition fees waiver, itu specialnya..so mmg usaha betul nk apply US ni...


ni agak tensen at first. application fees, and amek GRE lagi. mau teriak kot pagi2 buta pi keja cuci library, then cepat2 vacuum segala, sbb nk study GRE konon. GRE ni wajib to most uni kt US. result dia affect decision utk kita admissible ke x utk admission..ada rasa nk putus asa sgt.tp tu la..there's always happiness that comes with hard work & difficulties. yg penting usaha, doa.n tawakkal...


so amek GRE kt london masa tu, ketaq lutut..paham2la hasilnya itu,,hehe



then settle apply US segala, balik mlsia aftr 3 months+ kt UK..balik mlsia, rehat sat dlm 2 minggu.rehat tu maksudnya babysitting la kn, xdanya dok nganga kt umah tggu org masuk minang haha....so masa tu dah fikir back-up plan..


plan nya kalu xdapat jugak smbung US sbb xda sponsor - kahwin lah trus. merajuk ngan sistem pendidikan la konon, semudah itu. eceh. ok tipu. merajuk diri sndiri yg rugi ya dak, jadi, being a stubborn me, i tried to get loose of my plan - in term of 'when' , which I decided to start to find a good job. Good job I mean here is something that I would not regret if let's say i really cannot go study, hafta stay and work forever, and I can still smile and laugh and enjoy life.


so again, I searched. laptop, google and yahoo mail have been my bestest friend since then.oh no no, since like years ago actually. may be I should've married my laptop if I didnt know Dr Cat before ( heee heee ).


ok move on. kerja. weird, but i love working in hopsitals, and helping people. that's my aim.so that time, that was like my target of what type of work that i wanna involved with. I sent my resume to almost all private hospitals in north states ( clearly I couldnt stay too far from my nieces & nephews, i'll get crazy ). and God, it's difficult to find a job that suits. for a choosy picky me.


so the first hospital that I got a reply from was Mount Mirian Cancer Hospital.pegi interview segala..haha.tapi i hafta decline, sbb tak boleh nak obey dia punya uniform code.heh heh. then, Pantai Utara hospital called up for interview, i was kind of desperate, the job i think is fine, but then, lucky thing happened, Penang Adventist Hospital called me for an interview, as one of the doctor kind of 'like' my resume hehe...so, I got the job. alhamduliilah. it's been a great 4 months of working and I enjoyed every second of it. everything honestly said was nice.


even that, i still think of ways to further study. sometimes I feel ' what a stupid girl I am, to have the heart to leave this place & the job ', but I just follow my instinct that it's just not the right time yet for me to work and kind of 'settle down'..


and just about a month ago, I got a a notification email from my Advisor, graduate school and my faculty, I was delighted.and shocked. It's like a real dream comes true. Alhamduliilah.


so now, when I think about it, everything that happened actually has been planned nicely & accordingly by Him, for me. He knows the best..it's just that I'm the one who's been impatient....after all, if that thing has been destined to be ours, it will eventually be ours, just the matter of having a long run to come or the short one..


Alhamdulillah..


.and thank you semua kawan2 yg sllu bg semangat...byknyaaa kalu nk sebut- love u all, really really. with lots lots and lots of stars on;)


take care..


No comments:

Post a Comment