Thursday, January 19, 2012

jangan sedih sedih




SALAM..

Hi all :) so, this is just my post that I put on Fb. Hasil tadabbur di kala inginkan ketenangan :p Surat cinta dari Allah is the best!


........


Dalam Al-Quran, sangat banyak ayat ayat Allah yang dapat menenangkan kita ketika kita dalam kesusahan dan kesedihan. ♥

cuba check ( surah : ayat ) dalam kitab cinta Allah kepada kita. Antaranya :

1. Mintalah pertolongan kepada Allah dengan sabar dan solat.
( 2:45,153)

2. Pertolongan Allah itu dekat. ( 2:214)

3. Allah tidak membebankan seseorang melainkan sesuai dengan kemampuan. ( 2: 286 ) ( 7:65)

4. Allah akan beri kesenangan setelah berlaku kesempitan.(7:65 )

5. Boleh jadi kamu benci sesuatu, padahal ia amat baik untuk kamu, dan boleh jadi kamu suka sesuatu , tapi ia amat buruk untuk kamu.(2:216)

6. Janganlah bersikap lemah dan bersedih hati, padahal kamulah org yg paling tinggi darjat jika kamu org yg beriman.
( 3:139)

7. Jika Allah menolong kamu, maka tiada siapa yang dapat kalahkan kamu. tapi jika Allah membiarkan kamu, siapa yang dapat menolong kamu selain Allah? Oleh itu, hendaklah bertawakkal kepada Allah. (3:160)

8.Perumpamaan org yang meminta pertolongan selain Allah adalah seperti labah labah yang membuat rumah. Sesungguhnya rumah yang paling lemah adalah rumah labah labah.
( 29:41)

9. Setiap bencana yang menimpa telah tertulis dalam Kitab Lauh mahfuz. Jadi jangan bersedih hati terhadap apa yng luput dan hendaklah tidak terlalu gembira (sombong & takbur) terhadap apa yang diberikanNya. ( 57: 22-23)

10. Allah beri rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka. Dan barang siapa bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan cukupkan keperluanNya.( 65:3)

Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah lah hati menjadi tenteram.
(13: 28)

♥ now. put your trust ONLY in Allah



Al-Quran adalah anugerah terindah yg kita ada dlm dunia ni. Al-Quran adalah kitab yg sgt honest, straightly mengandungi ayat2 dari Allah. Allah tenangkan kita, Allah beri nasihat, Allah beri guidelines, Allah juga beri ingatan. Untuk hayati Al-Quran, cukuplah hanya rasa dengan hati bahawa Allah sedang bercakap dengan kita. Apa yg ada dlm Al-Quran tu untuk kita sorang ja. sweet.

Saya post kt fb & blog sebab nk share je apa yg saya baca & faham & dapat. I'm still learning though. wpun agak malu ^_^ sbb hmm adala... tapi xpa, niat saya hanya nak share ilmu,harap diberkati. kalu ada xbetul, tolonglaaaa tegur wokey?

ok dah.saya rinduuuu nak baca kisah kawan2, pae, uda, k.seri, semuaaaaa! update la blog.uda esp, sebok nk kawen ja eh?!hehe

p/s: cikyang, you may 'start' by blogging kan? *tetiba teringat*

bye. Wassalam!

3 comments:

  1. muniii...knape.jgn sedih2 muni..start bace ayat2 Dia..insyaAllah akn rasa tenang sgt.He always welcomes us!

    ReplyDelete
  2. cikyang dah start blogging. address: notes FB!
    leen! tula, best kn love letters!

    ReplyDelete