Sunday, January 29, 2012

of tawakkal and taubat ~




Salam..

esok marks the third week of the semester. how fast! rasa macam baru ja start -_-. selalunya, every sem, baru start berapa hari baru, saya da start tulis semua jadual2, bila exam, bila antar assignment, appointment, isi borang itu ini, etc.

tapi....sem ni sangat lain. hoho. saya rasa betul2 mcm follow the flow ja. ehee. entahla kenapa. nak kata xda spirit, ada jugak, since it's my final semester, literally speakingla kan.

saya sebenar-benarnya SANGAT takut ( read: campur cuak) , sebab after this sem ends, only God knows what's going to happen. my future... personally. haih. takut takut takut. favourite word sekarang ! saya rasa kadang2 saya xmau buat decision langsung. nak biar ja everything jadi dengan sendirinya. kan. boleh dak lagu tu? ehehee. tapi.. kuasa usaha kena ada. tetap kena ada. usaha saya adalah planning la. and researching (beforehand ) of what's the best for me. what should I do next ? and tawakkal.... 100%

honestly, dari dulu saya sukaaaaa sangat sebut perkataan tawakkal, or berserah pada Allah. tapi, dlam hati saya, saya dulu macam tak faham sangat berserah tu macam mana. I always always think that I cannot just berserah. because I'm a type of person who will fight to get everything I want till the end. saya , dalam erti kata lain - xreti nak berserah. sebab saya terlalu percaya kuasa usaha. more than everything. saya xsedar kot dulu, yang Allah lah yang memegang nasib dan takdir saya ( walau sekuat mana pun usaha ). kalau pun saya sedar, saya mungkin hanya sedar secara teori, bukan sedar dengan hati.

well. I blamed myself ( of course it was my bad kan) and also the environment. ahaha. entahla. saya memang dari kecik. ok bukanla kecik, maybe since sekolah rendah ( kecik tak kecik sangat la ehee) always jadi seorang yang berusaha. and nak everything perfect. saya sangat percaya I can do anything kalau saya usaha. ok I sound so skema, I know -_-.

and saya pun tak tahu mana saya dapat kepercayaan ni. I guess because of experience. contohnya, everytime saya buat something dengan penuh usaha, saya akan dapat apa yang saya nak tu. haa. macam tu la. and kalau saya xusaha, saya akan jatuh. contoh. zaman matriks. ngee. through experiment & experience gitu . pastu, usaha lagi nak sambung master, dapat. so, this kind of thinking led me to who I am sampai sekarang. well, not until now la, cause saya da percaya dengan hati 'sepenuhnya' akan tawakkal, hmm just recently. Alhamdulillah.

well, saya xsalahkan diri saya sebab terlalu taksub dengan usaha. sebab saya sangat independent ( kot ) dari dulu. saya nampak lembik I know ( need to mention this ), but I'm strong ( tolongla percaya). hehe. lagipun usaha is not a bad thing. I should just accomodate it with TAWAKKAL. right?

hmm. bila cakap pasal independent, saya selalu xmau harapkan org kalau nak buat apa2, sampailaaa tiba manusia2 yang baik yang betul2 cakap nk tolong saya. ok, baru saya cam ok, please help me. kalau xda org nak tolong, I'll be like, oh ok, xpa, I'll still be good. hmm. now I sound arrogant. kan. haha *sedar*

so. Yes, I know my story above is so much contentnya bagai ke laut dan melilau lilau, tapi believe me, what I'm just gonna say is we NEED to be always be TAWAKAL to Allah. of course, after we had put so much usaha, please. not just by lazy-ing around kan. and not vice-versea, like me - humbly said, jangan just usaha, and percaya diri sendiri jaa, or percayakan manusia2 lain akan beri perubahan dalam hidup kita. hanya ALLAH. remember this. ( wow I just did 5 lines of summary to my long-winding story *taps own back* )

ok jom check ayat ayat Allah. ( I love using word - ayat2 Allah ( instead of Firman) as this gives so much 'close' feeling to me.) kan? :)

1) ' Dan barangsiapa bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu.'
( 65:3)

2) ' Hendaklah kamu bertawakkal kepada Allah sekranya kamu orang yang beriman '.
(5 : 23)

3) ' Hendaklah kamu berusaha ( beramal ) kerana Allah dan RasulNya serta orang mukmin akan melihat dan menilai apa yang kamu usahakan '
(9 :105)


and......lagi satu, saya sukaaaaaaaaa sangat ayat ni:

' Wahai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri ! Janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampunkan dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya, Dialah Yang Maha Pengampun, Lagi Maha Penyayang'
( 39:53)

well, whatever we did in the past, just let bygone be bygone, and most imprtantly, we repent, leave that action/thoughts entirely, and promise not to do that again. Allah promised to delete our sins and it'll be replaced with our good deeds
( 25: 70 ). sweet :')

till next time. wow I know this is such a long entry. harap bermanfaat kepada diri sendiri, and orang lain, walau pun seorang :)

Sabda Nabi SAW : ' Sampaikanlah ilmu dariku walau hanya satu ayat ' ( HR Bukhari)

wassalam.


1 comment:

  1. Reed and heed. Moga diredhai, dah diberi izin Nya. InsyaAllah... xo

    ReplyDelete